Teraz jest 17 sty 2020, 22:19




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 323 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 sty 2020, 02:52 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 288
Lokalizacja: Mirów/Kraków
Rybak napisał(a):
Nie powiedziałem, że dokument z 1450 roku dotyczy innej Wiesiółki. Nie odrzucam też najprostszej koncepcji, że owa Wiesiółka istniała w 1386 roku i to ona jest w dokumencie Jagiełły :!:
Rozważam tylko inne możliwości.
A tak w ogóle, to może jednak ma znaczenie chronologiczne wypisanie miejscowości w dokumencie z 1386.
Jedyny kłopot, że nie znamy odniesień geograficznych tychże nazw. :oops:

Rudniky - no? Które???

Wissoka - nie jestem pewien czy chodzi o tę z dokumentu z 1450



Rudnyky i Wissoka w dokumencie z 1401 roku, źródło- Helcel, Starodawne Prawa Polskiego Pomniki, tom.2, wydanie 1870 rok


Załączniki:
Helcel, Z ksiąg dawnych sądowych ziemskich i grodzkich ziemi krakowskiej, 1401 rok.jpg
Helcel, Z ksiąg dawnych sądowych ziemskich i grodzkich ziemi krakowskiej, 1401 rok.jpg [ 82.61 KiB | Przeglądane 243 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 sty 2020, 10:56 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 948
smar napisał(a):
[...] hipoteza zakładająca że cały czas była tylko jedna Wiesiółka która mogła należeć do obu parafii ale w różnych czasach [...]

Jak pokazałem kilka postów wyżej w połowie XV w. Wiesiółka była w parafii Ciągowice. Poniżej cytuję fragmenty dotyczące obu parafii w końcu XVI w.
Ciągowice:
"Wizyta Kazimierskiego w końcu XVI w. odbyta twierdzi, że od 8 lat nie było tu plebana. (Dz. Refor. Buk: l. 657)"
Cheuszczobród:
"Z dokumentu z r. 1575 dowiadujem y się, że p. Sebastjan Podczaszy dziedzic i pleban w Chr. powiększa mały dochód plebański, dając na własność kościołowi pole zw. Łaski w stronę Wiesiołki fabryki żelaza"

Może to właśnie wtedy Wiesiółka "przeszła" do parafii Chruszczobród?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 sty 2020, 14:50 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2381
Lokalizacja: Łeba
O ! sław Miro. Piękne znalezisko :mrgreen:
Trzeba powoli zabrać się za te łacińskie teksty i poukładać listę właścicieli. Może coś się wreszcie wyklaruje

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 15 sty 2020, 19:06 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2381
Lokalizacja: Łeba
Co ciekawe, oficjalna informacja o zamku Ogrodzieniec jest taka, że potomkowie Włodka z Charbinowic dzierżą go do 1470 roku, kiedy nabywają go Salomonowicze. Jak wynika z powyższej dyskusji nie jest to już takie pewne :P

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 15 sty 2020, 20:27 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 948
Rybak napisał(a):
Co ciekawe, oficjalna informacja o zamku Ogrodzieniec jest taka, że potomkowie Włodka z Charbinowic dzierżą go do 1470 roku, kiedy nabywają go Salomonowicze. Jak wynika z powyższej dyskusji nie jest to już takie pewne :P

@Rybak - co nie jest pewne?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 sty 2020, 20:41 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2381
Lokalizacja: Łeba
Jeszcze raz. Ale tym razem ostatni. Nie mam już sił. Napisałem to na końcu 5-tej strony tego wątku. Pod datą 1437

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 15 sty 2020, 21:08 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 948
Rybak napisał(a):
Jeszcze raz. Ale tym razem ostatni. Nie mam już sił. Napisałem to na końcu 5-tej strony tego wątku. Pod datą 1437

OK :) Wróciłem do 5 strony i nadal nic nie wiem :( Alo skoro już nie masz sił by odpowiedzieć normalnie to dajmy temu spokój...


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 sty 2020, 22:10 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2381
Lokalizacja: Łeba
@smar - nie gniewaj się. Muszę to wszystko uporządkować. Strasznie żałuję, że nie ma wśród nas alkosandra, bo on szybko by to wszystko wyjaśnił. Inaczej: jak wyguglujesz Mikołaja z Charbinowic, to wyjdą Ci prawdziwe cuda.

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: wczoraj, 02:51 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 288
Lokalizacja: Mirów/Kraków
Rybak napisał(a):
Włodek był za dużą fiszą, by siedzieć na baszcie z lornetką. Ponadto w 1397 już nie żył, a wdowa po nim - Halszka - pchała włości szaraczkom za niebagatelne sumy i latała na Majorkę.


Włodek z Charbinowic zmarł prawdopodobnie około 1391-1392 roku, w październiku 1391 roku występuje po raz ostatni z tytułem cześnika krakowskiego na dokumencie królewskim.
Majątkiem po jego śmierci, przynajmniej przez kilka pierwszych lat, zarządzała wdowa po nim Halszka (Elżbieta). Oto kilka dokumentów gdzie się pojawia:


Załączniki:
wdowa po Włodku z Charbinowic, 1397 r., Archiwum Komisji Prawniczej t.8 cz.1.jpg
wdowa po Włodku z Charbinowic, 1397 r., Archiwum Komisji Prawniczej t.8 cz.1.jpg [ 49.93 KiB | Przeglądane 99 razy ]
Domina Helszka Wlodconis relictam de Charbinovice, 1399 r., Archiwum Komisji Prawniczej t.8, cz.1.jpg
Domina Helszka Wlodconis relictam de Charbinovice, 1399 r., Archiwum Komisji Prawniczej t.8, cz.1.jpg [ 26.18 KiB | Przeglądane 99 razy ]
Elizabeth, relicta Wlodcovis de Charbinovice, 1400 r, SPPP 8.jpg
Elizabeth, relicta Wlodcovis de Charbinovice, 1400 r, SPPP 8.jpg [ 20.53 KiB | Przeglądane 99 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wczoraj, 02:54 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 288
Lokalizacja: Mirów/Kraków
Rybak napisał(a):
Przy okazji mam pytanie:
Może ktoś z Was coś wie. Halszka sprzedała w 1397 ziemie na południe od Ogrodzieńca niejakiemu Stanisławowi z Marcinkowic. Nie mogę gościa namierzyć.
Imię Stanisław od 1079 nie było zbyt popularne wśród rycerstwa, ale szanowane w kręgach kościelnych. Czy jest możliwe, że ów osobnik był tzw "słupem" klucza lipowieckiego?


Coś takiego znalazłem, może Ci się przyda:


Załączniki:
domina Halska relicta Wlodconis de Charbinowicze, 1397 r, Archiwum Komisji Prawniczej, t.8 cz.1.jpg
domina Halska relicta Wlodconis de Charbinowicze, 1397 r, Archiwum Komisji Prawniczej, t.8 cz.1.jpg [ 50.84 KiB | Przeglądane 99 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: dzisiaj, 00:00 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2381
Lokalizacja: Łeba
sław Miro. Gdzie w tekście zacytowanym przez Ciebie z 1470 roku, a zamieszczonego na stronie 13-tej tegoż wątku znajduje się Koczurów?

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: dzisiaj, 00:01 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 288
Lokalizacja: Mirów/Kraków
Rybak napisał(a):
Co ciekawe, oficjalna informacja o zamku Ogrodzieniec jest taka, że potomkowie Włodka z Charbinowic dzierżą go do 1470 roku, kiedy nabywają go Salomonowicze. Jak wynika z powyższej dyskusji nie jest to już takie pewne :P


Włodek z Charbinowic pozostawił czterech synów- Piotra, Bartosza, Stanisława i Jana.
Trzej najstarsi zaczynają pod koniec XIV wieku pojawiać się w dokumentach przy okazji różnych transakcji czy sporów, często występują wspólnie, może to oznaczać, że majątek po Włodku nie był wtedy jeszcze podzielony.


Załączniki:
Petrus heres de Ogrodzenecz, 4 lutego 1398, SPPP 2.jpg
Petrus heres de Ogrodzenecz, 4 lutego 1398, SPPP 2.jpg [ 48.58 KiB | Przeglądane 32 razy ]
Petrassius de Charbinowice, 7 luty 1399, SPPP 8.jpg
Petrassius de Charbinowice, 7 luty 1399, SPPP 8.jpg [ 81.76 KiB | Przeglądane 32 razy ]
Petrassius Wlodconis de Charbinow, 18 marca 1399, SPPP 2.jpg
Petrassius Wlodconis de Charbinow, 18 marca 1399, SPPP 2.jpg [ 51.75 KiB | Przeglądane 32 razy ]
Bartossius de Ogrodzenecz, 22 lipca 1400, SPPP 2.jpg
Bartossius de Ogrodzenecz, 22 lipca 1400, SPPP 2.jpg [ 39.99 KiB | Przeglądane 32 razy ]
Petrus, Bartossius et Stanislaus de Ogrodzenecz, 18 czerwca 1401, SPPP 2.jpg
Petrus, Bartossius et Stanislaus de Ogrodzenecz, 18 czerwca 1401, SPPP 2.jpg [ 76.46 KiB | Przeglądane 32 razy ]
Petrus, Bartossius et Stanislaus fratres germani heredes de Charbinovice, 10 marca 1403, SPPP 2, cz.1.jpg
Petrus, Bartossius et Stanislaus fratres germani heredes de Charbinovice, 10 marca 1403, SPPP 2, cz.1.jpg [ 72.67 KiB | Przeglądane 32 razy ]
Petrus, Bartossius et Stanislaus fratres germani heredes de Charbinovice, 10 marca 1403, SPPP 2, cz.2.jpg
Petrus, Bartossius et Stanislaus fratres germani heredes de Charbinovice, 10 marca 1403, SPPP 2, cz.2.jpg [ 112.17 KiB | Przeglądane 32 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: dzisiaj, 00:18 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 288
Lokalizacja: Mirów/Kraków
Rybak napisał(a):
sław Miro. Gdzie w tekście zacytowanym przez Ciebie z 1470 roku, a zamieszczonego na stronie 13-tej tegoż wątku znajduje się Koczurów?


Nie wiem, ja go tam "zejrzeć" nie potrafię.
I jak przeglądam wydawnictwa z XIV czy XV wiecznymi dokumentami to też się nie pojawia, tzn. nie spotkałem się do tej pory, poza tym dokumentem Jagiełły z 1386 roku. Nawet nie wiem czy w 1388 roku jest powtórzony. Jest?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: dzisiaj, 00:34 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2381
Lokalizacja: Łeba
Brakuje nam rękopisu z 1386 roku. Dla kronikarza z 1470 "zaostrzony patyk byłby pokusą". Staram się - bardzo powoli - w oparciu o ten tekst dostrzec, gdzie ewentualnie mógł być popełniony błąd. W odczytaniu.

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: dzisiaj, 00:56 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 288
Lokalizacja: Mirów/Kraków
Rybak napisał(a):
Brakuje nam rękopisu z 1386 roku. Dla kronikarza z 1470 "zaostrzony patyk byłby pokusą". Staram się - bardzo powoli - w oparciu o ten tekst dostrzec, gdzie ewentualnie mógł być popełniony błąd. W odczytaniu.


Myślę że może być w czwartym tomie tego zbioru:
Zbiór dokumentów małopolskich, wyd. S. Kuraś i I. Sułkowska-Kurasiowa, cz. 1-8, Kraków 1962 – Wrocław 1975.


Gora
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 323 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Następna strona

Teraz jest 17 sty 2020, 22:19


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Zgodnie z nowelizacją prawa telekomunikacyjnego informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności


Strony współpracujące:

JuraPolska    Towarzystwo Jurajskie    Jurajska Informacja Turystyczna    Jura-Pilica.com    Związek Gmin Jurajskich

Jaskinie Jury    Jurajska Strona Alferka    Ojcowski Park Narodowy - informator turystyczny

it-jura.pl    Jurajski Serwis Turystyczny    jura.eko.org.pl   Informator Turystyczny Ojcow.pl   JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


Wydawnictwo

Zamek

Towarzystwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze

Malamuty w Potrzebie


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL