Teraz jest 28 mar 2024, 11:43




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 lip 2010, 23:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2010, 19:44
Posty: 27
Lokalizacja: Kraków
Witam.
Mam nadzieję że szanowny kolega U469 nie zestrzeli mnie serią z wkm-u za wyodrębnienie lotnictwa do nowego tematu. :roll:
Dobrze byłoby stworzyć swego rodzaju bazę danych o lotniczych wydarzeniach na tym obszarze.
Ja ze swej strony mam zamiar na bieżąco umieszczać tu informacje, którymi dysponuję i proszę szanowne grono o uzupełnianie ciekawymi ( jak zawsze :mrgreen: ) wpisami oraz fotografiami.

Na początek zaserwuję tutaj jedną z wielu historii lotniczych , z którymi związany jest teren Pustynii Błędowskiej. Od czasu pierwszej wojny, przed bitwą pod Krzywopłotami, ( o ile nie wcześniej) wykorzystywano ją jako poligon. Podczas II wojny odbywały się na niej głównie ćwiczenia Luftwaffe.
Dzięki nieocenionemu Panu Andrzejowi z Kluczy, udałało nam się usłyszeć wiele ciekawych historii o tym regionie. W 2006 roku , po krótkich poszukiwaniach dotarliśmy do miejsca , w którym Niemcy ustawili jako cel dla swych samolotów, średni, dwusilnikowy myśliwiec.
Było to około 1941 lub 42 roku. Na pustynię przywieziono coś nowego . Samolot był prawie kompletny , leżał wprawdzie na ,,brzuchu" i miał silniki gwiazdowe. Jego cechą charakterystyczną był mocno przeszklony dziób a zarazem przedział załogi, zbliżony wyglądem do polskiego "Łosia" lub niemieckiego Heinkla He 111. Wykonany był z płaskich, zestawionych pod różnym kątem pancernych szyb, o grubości około 2 cm . Cały samolot był barwy czarno - zielonej, lecz ten kamuflaż był wtórny. Na skrzydłach spod namalowanych krzyży przebijałyły oznaczenia brytyjskie - niebiesko-biało-czerwone ringi. Wśród tablic kokpitu i zegarów znajdowały się napisy eksploatacyjne w języku angielskim. Wnętrze oraz spody blach pokryte były matowym lakierem w zielonym, trawiastym, kolorze.
Na fotelach załogi rozciągnięte było grube lniane , szare płótno. Posiadał także wiele drewnianych , pomalowanych na zielono , wstawek we wnętrzu . Skrzydła zaś wykonane z duralu , zalaminowano cienkim płótnem i lakierami.
Niemieccy piloci podczas ćwiczeń , nadlatywali od strony Mierzęcic.
Bombowce i myśliwce szturmowe brały zakręt o 180 stopni i od strony papierni dokonywały nalotu. Zrzucano wszystko :cry: od ważących tonę Abwurfbehalterów ( Bomb kasetowych ) AB 1000 poprzez AB 500, AB 250 , AB 70 i AB 23 . Wypełnionych 1 kg bombkami odłamkowymi ( SD1 ), przeciwpancernymi (SD4) i zapalającymi, flarami ( markerówkami ) a nawet szklanymi granatami dymnymi w kształcie żarówek ( używanymi przez piechotę). Celowano do niego także z broni pokładowej . W pobliżu znaleziono łuski od działek kal 30 mm MK 103, oraz silniki z rakiet Panzerschreck i Nebelwerfer z zamontowanych podskrzydłowych wyrzutni między innymi w Focke Wulfach FW 190.
Co ciekawe zrzucano na niego też bomby betonowe zwane przez miejscowych cementówkami.
Wrak samolotu dotrwał do końca wojny. Po wojnie dochodziło sukcesywnie do mniejszych lub większych " amputacji" aż w końcu zniknął. :cry: Do dzisiejszego czasu zachowały się jedynie fragmenty wystających spod piasku postrzępionych duralowych blach z resztkami kamuflażu.
Od Pana Andrzeja otrzymaliśmy dzwignię awaryjnego otwierania podwozia z dużą ilością sygnatur.
Podczas lokalizacji natknęliśmy się na leżący pod sosenką spory fragment trymera ze steru oraz klapę głównego otworu rewizyjnego jednego z silników, z pięknie zachowanymi obydwoma kamuflażami. Ponadto nieopodal znajdował się cyferblat jednego z liczników ciśnienia Boost i kilka tabliczek znamionowych z instalacji, sygnowanych przez Air Ministry .
Mając pewne przypuszczenia udaliśmy się do archiwum Muzeum Lotnictwa , w którym ( również ) nieoceniony P. Jan Hoffmann pomógł nam w identyfikacji i utwierdził nasze wcześniejsze teorie. Tam trafiliśmy min. na oryginalne instrukcje z instalacjami hydraulicznymi, w których rozrysowano cały układ wraz z otrzymaną dzwignią awaryjnego otwierania podwozia.
Tym samolotem okazał się być Bristol Blenheim MK I. Skąd tu trafił i jaka jest jego historia bojowa ? Tego już się zapewne nie dowiemy. Na pewno z Anglii tu nie doleciał. Być może zdobyty został gdzieś we Francji Zmuszony do lądowania ? Następnie przemalowany, latał w barwach Luftwaffe, do czasu awarii i braku części zamiennych. Potem trafił na pustynię i skończył jako cel do ćwiczeń ? Historia jest nadal otwarta . Wierzę że może ktoś jakimś cudem dysponuje relacjami lub fotografiami wraku samolotu leżacego wśród piasków naszej pustynii.

PS.: Wkrótce postaram się wkleić więcej zdjęć zachowanych części.
Pozdrawiam
Dominik.


Załączniki:
DSCF2347.JPG
DSCF2347.JPG [ 112.41 KiB | Przeglądane 19612 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lip 2010, 07:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 lip 2007, 12:59
Posty: 848
Lokalizacja: JAWORZNIK
Witam.
Nie będę strzelał, bardzo ciekawa opowieść. Dzięki uprzejmości jednego z forumowych kolegów wiadomo także, że w okolicach pustyni Błedowskiej zapewne jeszcze przed bitwą jurajską z listopada i grudnia 1914 roku ćwiczyła artyleria austrowęgierska. Znaleziono bowiem łuskę od austriackiej 8 centymetrowej armaty polowej M5.
Pozdrawiam.

_________________
Towarzystwo Jurajskie.
http://www.agroturystyka-jura.pl
www.imprezy-jura.pl


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lip 2010, 07:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Lotnisko Udetfeld ( Mierzęcice) było wielofunkcyjne.Było też lotniskiem doświadczalnym. Tutaj
też testowano nowe rodzaje broni , wykorzystując jako poligon Pustynię Błędowską. O wynalazkach
dla potrzeb Luftwaffe ukazała się w Niemczech publikacja opisująca też miejsca eksperymentów, gdzie wymieniane są Mierzęcice.


Załączniki:
Udetfeld ksiiążka.gif
Udetfeld ksiiążka.gif [ 25 KiB | Przeglądane 19594 razy ]

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lip 2010, 07:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
1 czerwca 1938 roku o godzinie 8.43 na poligonie w Błędowie podczas tzw."szkoły ognia" zginęła załoga samolotu PZL P-23 Karaś z 12 Eskadry Liniowej: kpr pilot Tadeusz Suchodolski [ur.25.10.1914 w Sochocinie pow.Płońsk.Pochowany w Suchocinie], ppor obs Stanisław Tobiasz [ur 1911 w Wieliczce.Pochowany na cmentarzu parafialnym w Wieliczce] i kpr strzelec samolotowy Kazimierz Konkol [ur.4.3.1916 w Horyńgrodzie pow.Równe.Pochowany na cmentarzu parafialnym w m.Wołoszki pow.Równe]

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 26 lip 2010, 10:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lut 2008, 14:16
Posty: 334
Lokalizacja: Pilica
Ze strony http://www.xs4all.nl/~robdebie/me163/production.htm

Zapis o rozbitym pod Częstochową Me-163

"? 13./EJG2 (13./JG400) 17 December 1944 Crashed near Tschenstochau (Poland)"

_________________
Śląska Galeria Fotografii Pożarniczej - http://www.sgfp.com.pl

"Fotografia - amator martwi się o sprzęt, profesjonalista o kasę, a mistrz martwi się o światło" - Henri Cartier-Bresson


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 26 lip 2010, 22:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2010, 19:44
Posty: 27
Lokalizacja: Kraków
alkosander napisał(a):
1 czerwca 1938 roku o godzinie 8.43 na poligonie w Błędowie podczas tzw."szkoły ognia" zginęła załoga samolotu PZL P-23 Karaś z 12 Eskadry Liniowej: kpr pilot Tadeusz Suchodolski [ur.25.10.1914 w Sochocinie pow.Płońsk.Pochowany w Suchocinie], ppor obs Stanisław Tobiasz [ur 1911 w Wieliczce.Pochowany na cmentarzu parafialnym w Wieliczce] i kpr strzelec samolotowy Kazimierz Konkol [ur.4.3.1916 w Horyńgrodzie pow.Równe.Pochowany na cmentarzu parafialnym w m.Wołoszki pow.Równe]


Zgadza się , wg relacji mieszkańców Kluczy i Chechła , Karaś wpadł do osadników ( lub w ich pobliżu) należących do papierni w Kluczach. Wrak samolotu został zabrany przez wojsko.

Kolejne zdjęcia fragmentów Blenheima z Błędowskiej - tabliczki znamionowej z instalacji
oraz klapy luku inspekcyjnego znajdującego się w górnej części gondoli silnika (rysunek obok części).


Załączniki:
DSCF2392.JPG
DSCF2392.JPG [ 67.41 KiB | Przeglądane 19535 razy ]
DSCF2390.JPG
DSCF2390.JPG [ 114.89 KiB | Przeglądane 19535 razy ]
DSCF2386.JPG
DSCF2386.JPG [ 113.15 KiB | Przeglądane 19535 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 sie 2010, 21:19 

Dołączył(a): 23 sie 2010, 21:10
Posty: 1
Tadeusz Suchodolski, o którym wspominacie był bratem rodzonym mojego dziadka...


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 wrz 2010, 22:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2010, 19:44
Posty: 27
Lokalizacja: Kraków
ania napisał(a):
Tadeusz Suchodolski, o którym wspominacie był bratem rodzonym mojego dziadka...


O !
Czy jesteś może w posiadaniu relacji lub pamiątek po pilocie Suchodolskim ?
A tak swoją drogą przydałoby się dokładnie zlokalizować miejsce wypadku...

Jeśli chodzi o Błędowską to słyszałem również o awaryjnym lądowaniu niemieckiego myśliwca podczas okupacji ( Me 109 ? ) na północnej części . Podobno stracił jedynie podwozie.
Po rozmontowaniu, osobno skrzydeł i kadłuba, został wywieziony ciężarówkami dzisiejszą ulicą Pustynną i stał na placu w rejonie kościoła w Chechle.
Przeszło 15 lat temu natrafiłem wystającą z piasku ( na południe od wylotu tej uliczki) rozerwaną , lotniczą , niemiecką butlę tlenową. Kto wie czy to nie od niego ?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 sie 2012, 09:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2010, 19:44
Posty: 27
Lokalizacja: Kraków
We wtorek 7 sierpnia ,około godziny 13 tej miało miejsce niecodzienne zjawisko. Nad Żarkami , na niskiej wysokości (ok 300 metrów) przeleciała formacja trzech zabytkowych samolotów z II wojny światowej.
W jej składzie znajdowały się :!: B-25 Mitchell - średni bombowiec produkcji amerykańskiej oraz dwa myśliwce jako eskorta. Jednym z nich był któryś z radzieckich konstrukcji , Jakowlew Jak-7 albo 9, natomiast drugi przypominał Spitfire'a. Niestety całe zdarzenie trwało zbyt szybko aby zrobić udane zdjęcia , stąd tylko 2/3 całej formacji :( .
Nie wspominajac już o ostrości i balansie bieli


Załączniki:
DSCF0238.JPG
DSCF0238.JPG [ 165.88 KiB | Przeglądane 18907 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 sie 2012, 09:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2010, 19:44
Posty: 27
Lokalizacja: Kraków
PostTen post został usunięty przez Michał 16 sie 2012, 15:53.


Załączniki:
DSCF0236.JPG
DSCF0236.JPG [ 129.56 KiB | Przeglądane 18906 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sie 2012, 08:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06 mar 2007, 20:29
Posty: 3061
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Ten samolot to Jak 9

Tu zdjęcie na lotnisku w Pyrzowicach

http://katowice.gazeta.pl/katowice/51,3 ... 3.html?i=0

_________________
-------------------------------------------------------------------
http://www.towarzystwojurajskie.pl/
strona domowa:
http://www.sa.wicz.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 22 sie 2012, 13:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2010, 19:44
Posty: 27
Lokalizacja: Kraków
No i wszystko jasne :D
Dzięki Sandwich !
Niestety komentarz do ,,artykułu" jest jak najbardziej adekwatny i oddaje w pełni obecną tendencje mediów,w jaki sposób traktowani są pasjonaci ( nie tylko lotnictwa ) albo po prostu ludzie, których interesuje coś innego niż topowe lub ,,tryndziarskie'' tematy o niczym lub nikim. Ale to już zupełnie inna para kaloszy :?
W takim razie powtórzę za artykułem, z lotniska w Pyrzowicach wystartowały cztery ,,warbirdy" i kierowały się w stronę Moskwy na odbywajace się tam pokazy lotnicze. Taka mała dygresja - a może u nas na pokazach by się też pojawiły ? A nie tylko w kółko te odkurzacze , przepraszam odrzutowce ? O ulralekkich i innych kompozytowcach nie wspominając...
Ad rem... wystartowały : North American B - 25 J Mitchell , w asyście Jakowlew Jak - 9 - UM ( podobno przerobiony z Jaka 11, wymieniony silnik na rzędówkę ) , Grumman TBM - 3R Avenger, F4U-4 Corsair. Czyli jednak nie był to Spitfire :roll:


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 paź 2020, 00:55 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 1241
Lokalizacja: Jura
Zdjęcia z 1927 roku, podpisane jako "Z manewrów pod Zawierciem"


Załączniki:
Z manewrów pod Zawierciem, K.Z.BTDI 29, 1927 r., cz.2.jpg
Z manewrów pod Zawierciem, K.Z.BTDI 29, 1927 r., cz.2.jpg [ 11.83 KiB | Przeglądane 13833 razy ]
Z manewrów pod Zawierciem, K.Z.BTDI 29, 1927 r., cz.1.jpg
Z manewrów pod Zawierciem, K.Z.BTDI 29, 1927 r., cz.1.jpg [ 78.17 KiB | Przeglądane 13833 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 mar 2021, 10:17 

Dołączył(a): 13 maja 2020, 13:29
Posty: 2
1 lipca 1944 30 km na wschód od Pyrzowic rozbił się samolot niemiecki, zginął pilot, coś wam wiadomo?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 mar 2021, 14:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Na polu w Kromołowie znajdziesz miejsce (po przeczytaniu raportu żandarma z Kromołowa i korzystając z GPS- 30 km na wschód od Pyrzowic). Lotnik miał trochę medali. Leciał na oparach paliwa i nie doleciał do Udetfeld. Prawdopodobnie uciekali przed aliantami z jakiegoś lotniska we Włoszech. Jak łatwo się domyśleć nie był to Me 163 ani Messerchmitt 109- zbyt daleko

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.


Gora
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Teraz jest 28 mar 2024, 11:43


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL