Teraz jest 28 wrz 2020, 05:49




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 425 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 29  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 sty 2020, 01:20 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 895
Lokalizacja: Jura
1388:


Załączniki:
1388, potwierdzenie dla Włodka, Matricularum Regni Poloniae Summaria, t. 4 suplement, str.363_Easy-Resize.com.jpg
1388, potwierdzenie dla Włodka, Matricularum Regni Poloniae Summaria, t. 4 suplement, str.363_Easy-Resize.com.jpg [ 89.56 KiB | Przeglądane 1394 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 sty 2020, 11:30 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2982
Lokalizacja: Łeba
Dotarłem do zbioru dokumentów małopolskich i cóż...
Jest dokładnie tak, jak uważa smar. :cry: Dokument z 1386 roku ma formę urzędową, czyli nie posiada rękopisu. Król dyktował, a notariusz pisał co usłyszał.
Najprawdopodobniej usłyszał źle, a ponieważ w akcie sprzedaży nazwy musiały się powtórzyć, to taki Koczurów istnieje tylko w 1386 i 1437. Potem niektóre miejscowości znikają, ale nie fizycznie, tylko poprawia się ich pisownia. 1388 roku Koczurowa brak.
W związku z tym, że błąd w pisowni występuje bardzo wcześnie wszystkie próby interpretacji ich raczej są nonsensowne.
Podleschicze np występują w dokumencie z 1439 roku
Zandkowska Wolia (Rzędkowice) w 1375
Co ciekawe - w 1375 istnieją również Kroczyce.
Jedyne co nam pozostaje, to mała zabawa. Możemy trzymać się tzw zasad ortografii średniowiecznej :P pamiętać, że litery "u" i "w" były zapisywane jako "v" i patrząc na rękopis ze strony 13 zastanawiać się, które literki są tak koślawe, że przypominają inne


Załączniki:
ortografia.png
ortografia.png [ 10.87 KiB | Przeglądane 1378 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 17 sty 2020, 12:11 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 895
Lokalizacja: Jura
Rybak napisał(a):
Dotarłem do zbioru dokumentów małopolskich i cóż...
Jest dokładnie tak, jak uważa smar. :cry: Dokument z 1386 roku ma formę urzędową, czyli nie posiada rękopisu. Król dyktował, a notariusz pisał co usłyszał.

A wkleisz cały ten tekst z 1386 roku?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 sty 2020, 12:18 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2982
Lokalizacja: Łeba
Dziś niestety nie, bo mój aparat jest do chrzanu :oops: a siedzę w czytelni wydziału Nauk Społecznych w Katowicach. cierpliwości...
Cyfrowo znalazłem natomiast coś takiego:


Załączniki:
Bez tytułu.png
Bez tytułu.png [ 309.2 KiB | Przeglądane 1369 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 17 sty 2020, 12:27 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 895
Lokalizacja: Jura
Rybak napisał(a):
Brakuje nam rękopisu z 1386 roku. Dla kronikarza z 1470 "zaostrzony patyk byłby pokusą". Staram się - bardzo powoli - w oparciu o ten tekst dostrzec, gdzie ewentualnie mógł być popełniony błąd. W odczytaniu.


Z 1386 r. mam tylko coś takiego:


Załączniki:
1386, nadanie dla Włodka, Matricularum Regni Poloniae Summaria, t. 4 suplement, str.362_Easy-Resize.com.jpg
1386, nadanie dla Włodka, Matricularum Regni Poloniae Summaria, t. 4 suplement, str.362_Easy-Resize.com.jpg [ 94.85 KiB | Przeglądane 1366 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 sty 2020, 12:49 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2982
Lokalizacja: Łeba
Wcześniej są tytuły królewskie i szlacheckie, a dalej włości, czyli fructibus, agris, aquis, gays, borris itp
Arnold z Ogrodzieńca był kimś ważnym, natomiast kmieć Andrzej raczej nie. Tak czy siak Koczurów to chyba jednak nie Ogrodzieniec.
Niegowonice zmieniły swoją nazwę dopiero w XIX wieku


Załączniki:
mieć.png
mieć.png [ 89.14 KiB | Przeglądane 1360 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 17 sty 2020, 13:33 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2982
Lokalizacja: Łeba
Jedno miejsce nasuwa się dość łatwo: Kocikowa. :P Wolia, zwana później Wolą Ogrodzieniecką to dzisiejszy Ogrodzieniec.
uruchamiając wyobraźnię coś tam między Podzamczem, a Pilicą majaczy na wzgórzu w stronę Giebła.
Dziś Kocikowa leży po drugiej stronie drogi.


Załączniki:
Giebło.png
Giebło.png [ 231.17 KiB | Przeglądane 1350 razy ]
1819.png
1819.png [ 282.61 KiB | Przeglądane 1350 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 17 sty 2020, 15:04 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2982
Lokalizacja: Łeba
Rymut i Taszycki umiejscawiają Wysoką jeszcze inaczej


Załączniki:
wissoka.png
wissoka.png [ 95.2 KiB | Przeglądane 1338 razy ]
Rudnyky binum magna i parva.png
Rudnyky binum magna i parva.png [ 36.3 KiB | Przeglądane 1338 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 18 sty 2020, 15:39 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 895
Lokalizacja: Jura
Rybak napisał(a):
Arnold z Ogrodzieńca był kimś ważnym, natomiast kmieć Andrzej raczej nie.


Poniżej dokumenty dotyczące tego Andrzeja z Ogrodzieńca, co ciekawe, w jednym z nich Ogrodzieniec to "Grodzenecz"


Załączniki:
Andreas kmetho de Grodzenecz, 1384, SPPP 8 cz.1.jpg
Andreas kmetho de Grodzenecz, 1384, SPPP 8 cz.1.jpg [ 17.69 KiB | Przeglądane 1280 razy ]
Andreas de Ogrodzenecz, 1384, SPPP 8 cz.1.jpg
Andreas de Ogrodzenecz, 1384, SPPP 8 cz.1.jpg [ 13.51 KiB | Przeglądane 1280 razy ]
Andreas de Ogrodzenecz, 17 września 1384, SPPP 8 cz.1.jpg
Andreas de Ogrodzenecz, 17 września 1384, SPPP 8 cz.1.jpg [ 12.36 KiB | Przeglądane 1280 razy ]
Contra Andreanm de Ogrodzenecz, 1385, SPPP 8 cz.1.jpg
Contra Andreanm de Ogrodzenecz, 1385, SPPP 8 cz.1.jpg [ 18.97 KiB | Przeglądane 1280 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 sty 2020, 18:20 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2982
Lokalizacja: Łeba
Nie wytrzymałem i pojechałem dziś do Kocikowej (a może Kocikowy?). Tonąłem w błocie, ale się nie zrażałem. Piękne wzgórza. Płaskie na szczytach. Chyba za płaskie i zbyt przestrzenne, by doszukiwać się na nich czegokolwiek, nawet przy pomocy ogromnej wyobraźni. Widać z nich i Smoleń i Ogrodzieniec jak na dłoni. Na chwilę zajrzałem do marials i u niej dowiedziałem się, że w 1665 roku Kocikowa nie istniała. Początkowo stropiłem się nieco. Ale przecież nazwa wsi, a także Kocikowej Woli, czy Kocikowego Lasu nie mogła się wziąć z niczego.

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 18 sty 2020, 18:35 

Dołączył(a): 06 cze 2011, 13:09
Posty: 323
Rybak napisał(a):
pojechałem dziś do Kocikowej (a może Kocikowy?).

Moi sąsiedzi z Kroczyc mówią „do Kocikowy”, ale nie sądzę, by kierowali się jakimiś zasadami gramatycznymi. Wynika to raczej z niestaranności wymowy :wink:


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 sty 2020, 18:55 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 1292
Katarzyna_m napisał(a):
Rybak napisał(a):
pojechałem dziś do Kocikowej (a może Kocikowy?).

Moi sąsiedzi z Kroczyc mówią „do Kocikowy”, ale nie sądzę, by kierowali się jakimiś zasadami gramatycznymi. Wynika to raczej z niestaranności wymowy :wink:


Kasiu Rybak dobrze napisał ;-) Oto linijka z Dziennika Ustaw link do którego wrzucił swego czasu Sandwich:

"Kocikowa wieś Pilica zawierciański śląskie 0219490 -wej"


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 sty 2020, 19:04 

Dołączył(a): 06 cze 2011, 13:09
Posty: 323
Smar - i to właśnie miałam na myśli :mrgreen:


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 sty 2020, 23:08 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2982
Lokalizacja: Łeba
Szkoda, że Tomekarcheo rzadko tu zagląda. Mielibyśmy informacje z pierwszej ręki :P

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 19 sty 2020, 09:51 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2982
Lokalizacja: Łeba
Czy ktoś wie jakie pochodzenie ma nazwa Birów ?

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 425 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 29  Następna strona

Teraz jest 28 wrz 2020, 05:49


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Zgodnie z nowelizacją prawa telekomunikacyjnego informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności


Strony współpracujące:

JuraPolska    Towarzystwo Jurajskie    Jurajska Informacja Turystyczna    Jura-Pilica.com    Związek Gmin Jurajskich

Jaskinie Jury    Jurajska Strona Alferka    Ojcowski Park Narodowy - informator turystyczny

it-jura.pl    Jurajski Serwis Turystyczny    jura.eko.org.pl   Informator Turystyczny Ojcow.pl   JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


Wydawnictwo

Zamek

Towarzystwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze

Malamuty w Potrzebie


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL