Teraz jest 28 mar 2024, 12:32




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 02 maja 2006, 09:12 

Dołączył(a): 06 kwi 2006, 13:00
Posty: 27
Lokalizacja: Sosnowiec
Rzeki te, od najdawniejszych czasów były wykorzystywane jako drogi wodne .
Głównie spławiano tędy drewno, zboża, sól oraz inne kopaliny.
Szlak Przemszy, Czarnej Przemszy i Warty był szczególnie ważny. To tym szlakiem wiodło pierwsze historyczne połączenie Wisły z Odrą. Jak wspomniał w innym poście kolega Skuter28 w Porębie zbudowano , będącą ewenementem na skalę światową przewłokę, którą przeciągano galary (barki) z Czarnej Przemszy do Warty. Ponoć miało to miejsce już w XVI w.
Nad brzegami tej wodnej arteri komunikacyjnej swoją ciężką pracę wykonywali trybarze, holujący przy pomocy wołów lub koni wypełnione ładunkiem galary . W celu ułatwienia im pracy wzdłuż brzegów poprowadzono specjalne drogi dla zwierząt pociągowych. Żegluga w dół rzek odbywała się samospławem.
Nurt i starorzecza podzielone były na rewiry pomiędzy bractwa rybitwów, czyli rybaków.
Największe porty umiejscowione były w Mysłowicach, Niwce (dzielnica Sosnowca) i Będzinie gdzie rzeka (tuż pod zamkiem) tworzyła rozległe, naturalne rozlewisko. Zapewne mniejsze lub większe przeładownie istniały także w Siewierzu i Porębie. Być może istniał również port w prastarym, górniczym Sławkowie.
Jeszcze w połowie XIX w do portu w Będzinie ( a może i w Porębie) zawijał parowy holownik zbudowany w Niwce przez Anglika nazwiskiem Davny. Jednostka ta miała 25 m długości i 8 m szerokości, co świadczy o wielkości zasobów wodnych w owych czasach.
Warunki żeglugowe zaczęły się komplikować wraz ze wzrostem eksploatacji kopalń węgla kamiennego. Poziom wód powierzchniowych drastycznie zmalał. Po II Wojnie Światowej nadal istniały porty w Mysłowicach i Niwce, jednak Biała Przemsza była żeglowna jedynie do jazu w Maczkach zaś ruch statków na Czarnej Przemszy zamarł zupełnie.

Rzeki już w okresie miedzy wojennym zaczęto wykorzystywać do celów turystycznych.
W Okradzionowie, zwanym „Szwajcarią Zagłębiowską” istniało wiele pensjonatów dla letników oraz kilka wypożyczalni kajaków i łodzi.
W wydanym w Sosnowcu, w 1939r „Przewodniku po Zagłębiu Dąbrowskim” możemy przeczytać taki oto opis szlaku Białej Przemszy:

„Z Zagłębia wczesnym pociągiem na linii Sosnowiec-Kielce dojeżdżamy do Rabsztyna (pierwsza stacja za Olkuszem), aby stąd furką, uprzednio zamówioną w Golczowicach, dostać się nad Białą Przemszę. (...) Znajdujemy się na stokach Jury Krakowsko-Wieluńskiej, w malowmiczej okolicy wśród łąk i lasów. Rzeka kręta, wąska, o brzegach miejscami stromych, zmusza nas do bacznej uwagi i intensywnej pracy. Po przepłynięciu około trzech kilometrów, mijamy w pobliżu papierni „Klucze” most drogowy (szosa z Olkusza-Ogrodzieńca) i wydostajemy się powoli na odcinek Białej Przemszy, biegnący przez Pustynię Błędowską. Nieraz będziemy zmuszeni wyjść z kajaka, aby ominąć płycizny i łachy piaszczyste. Co chwilę grozi nam nadzianie się na pniak, lub rozprucie poszycia na kołkach i gałęziach, których tu pełno. Nagrodą za trudy będzie widok Pustyni Błędowskiej.”


I dzisiaj odcinek pomiędzy Golczowicami a Błędowem należy do najbardziej „suchych” i pokonanie go polega głównie na przenoszeniu kajaka....
Szlak pomiędzy Błędowem a Okradzionowem jest nieco łatwiejszy jednak całą przyjemność z wiosłowania skutecznie psuje prawy dopływ - Białka (Sztolnia Ponikowska) niosąca do Białej Przemszy dużo zanieczyszczeń. Jednak nie biorąc pod uwagę czystości wody, rzeka niemal na całej długości jest bardzo piękna.
O wiele gorzej jest na Czarnej Przemszy której brzegi są uregulowane przez co mało ciekawe.
Polecam natomiast spływ Przemszą z Niwki do ujścia i dalej w dół Wisły.
Co do walorów turystycznych Warty to są one dość dobrze znane.


Zdaję sobie sprawę że wiadomości, które posiadam są nie pełne. Będę więc wdzięczny za wszelkie informacje na temat poruszonego przeze mnie zagadnienia.

Pakosz.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 sty 2007, 21:11 
1/ Główne szlaki wodne w średniowieczu to główne rzeki Polski
2/Zarówno Warta jak i Czarna Przemsza swoje żródła mają w okolicach Zawiercia, czyli rzeki rozpoczynają swój bieg. Pełno tutaj było na dodatek zakoli( meandry) Wytłumaczcie jak łodzie- czółna mające wówczas conajmniej 7 m długości mogły się tutaj poruszać i swobodnie manewrować
3/ W XVI wieku w niewielkich odległościach od siebie znajdowały się na tych rzekach koła młyńskie( o różnym sposobie wykorzystania a przy tym zapusty na stawach ( fajnie by było przy tych przeszkodach spławiać drewno i nie tylko).
4/ No i ten XIX wiek i statki parowe, przy jeszcze bardziej obniżonym poziomie wód w stosunku do średniowiecza, prawie u żródeł Czarnej Przemszy. Toż ona taka była jak Amazonka.
Przekonajcie mnie,że przewodniki turystyczne to doskonałe "żródło" do poznania przeszłości okolic Zawiercia. Przewodnik, który wymieniacie, też tak jak wy czytałem, czytałem.... no i napisałem to co napisałem. A może tak urządzić kajakowy spływ "Szlakiem parowego statku"celem udowodnienia teorii z przewodnika.


Gora
  
 
PostNapisane: 16 sty 2007, 10:41 
Anonymous napisał(a):
Przekonajcie mnie,że przewodniki turystyczne to doskonałe "żródło" do poznania przeszłości okolic Zawiercia. Przewodnik, który wymieniacie, też tak jak wy czytałem, czytałem.... no i napisałem to co napisałem. A może tak urządzić kajakowy spływ "Szlakiem parowego statku"celem udowodnienia teorii z przewodnika.


Może to ci pomoże uruchomić wyobraźnię:
Obrazek


Gora
  
 
PostNapisane: 16 sty 2007, 11:46 

Dołączył(a): 08 lut 2005, 10:43
Posty: 9148
Lokalizacja: Włodowice
Co jest na fotce?
Druga sprawa jeżeli wklejać foty z netu/publikacji to zawsze podawajcie link/źródło!!!

_________________
JuraPolska.com - z nami poznasz Jurę - usługi przewodnickie, wycieczki piesze, rowerowe po Jurze K-Cz; spływy kajakowe Pilicą, Liswartą, Nidą.
Kajakiem, pieszo, rowerem między Wartą, Nidą i Pilicą - blog wycieczkowy.
Towarzystwo Jurajskie


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 16 sty 2007, 19:12 
No jeżeli to jest widok z moich stron to mnie przekonałeś( czy mogę podpisać że jest widok okolic Zawiercia) 25 m statek na znanych mi nie tylko z map zakolach no no no. I po drodze ani jednego mostku, nawet do młyna no no no. Pewnie były one tylko namalowane na mapach ( piszę o pierwszej połowie XIX wieku). Wróć do przewodnika i poczytaj o najpiękniejszym odcinku Czarnej Przemszy przed 1939 rokiem pomiędzy Siewierzem a Krzemiendą (Poręba) dlaczego? z uwagi na te zakola.


Gora
  
 
PostNapisane: 16 sty 2007, 19:50 
to wzgórze zamkowe w Będzinie, stara pocztówka z czasów gdy była tam jeszcze synagoga, bardzo znane zdjęcie

co do rzek - one prowadziły kiedyś więcej wody, wycinka lasów, zniszczenie małej retencji sprowadziło wiele rzeczek do wielkości strumienia [/scroll]


Gora
  
 
PostNapisane: 20 sty 2007, 16:58 
Statki nie pływały do źródeł.
Widziałem gdzieś zdjęcie z okolic"Trójkąta Trzech Cesarzy" a na nim parostatek.


Gora
  
 
PostNapisane: 21 wrz 2007, 18:24 

Dołączył(a): 06 kwi 2006, 13:00
Posty: 27
Lokalizacja: Sosnowiec
Do Poręby na przewłokę i do Sławkowa pływano w XVIw. Do Będzina w pierwszej poowie XIX w. Jeszcze przed II wojną rzeki jurajsko - zagłębiowskie niosły dużo więcej wody niż obecnie. Jeżeli chodzi o dawniejsze czasy to pamiętajmy że mosty nie były zbyt polularne w przeciwieństwie do licznych wówczas brodów. Co do zakoli to jest to "bułka z masłem" dla wprawnego szypra. Do tej pory nawet na Odrze spotyka się meandry przez które przeprowadza się bez większych problemów ponad 100 metrowe zestawy pchane. Pod mostami przepływają 1000 tonowe barki kładąc kominy lub obniżając sterówki. Problem pojawia się jedynie przy bardzo wysokiej wodzie.
Zatem żegluga na Przemszach wcale nie musi być wymysłem wyobraźni. Rzeki były głównymi arteriami komunikacyjnymi na długo zanim wytyczono pierwsze drogi lądowe.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 wrz 2007, 19:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Czarna Przemsza widziana od strony Sosnowca i Będzina w XIX wieku jest ładniejsza niż widziana przeze mnie od strony Poręby.Powinno mi zależeć aby historia Pakosza była prawdziwa. Mam przed sobą plan z 1924 roku naniesiony na mapę geodezyjną w 1928 roku. Jest mało dokładna bo w skali 1: 2 500. Wystrugałem holownik w odpowiedniej proporcji. Za nic nie chce mi się zmieścić na niektórych odcinkach rzeki zwłaszcza na ostrych jej zakrętach a jak holownik to jeszcze powinny być barki ( galary) ale tego jeszcze nie sprawdzałem. O innych przeszkodach z XIX wieku nie będę pisał. Chociaż o jednej wspomnę. Nie widzę miejsca w którym holownik ten mógłby zawrócić a na jednym z zakoli ulokowala się wielka piaszczysta łacha-wysepka dokładnie centralnie w środku koryta rzeki.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 wrz 2007, 19:02 

Dołączył(a): 06 kwi 2006, 13:00
Posty: 27
Lokalizacja: Sosnowiec
Do kolegi Młodego.
Nie upieram się przy tym że na początku XIX wieku pływano do Poręby. Upieram się natomiast przy tym że w tym czasie pływano do Będzina gdzie pod zamkiem był port a do dzisiaj można pospacerować po Rynku Rybnym.
Jak twierdzi Jan Przemsza Zieliński (dla mnie autorytet) przewłoka w Prębie funkcjonowała w XVIw. Mapy na których się opierasz pochodzą z XX a nie z XVI wieku -bagatela jakieś 500 lat różnicy.....

W moim pierwszym poście napisałem :
" Jeszcze w połowie XIX w do portu w Będzinie ( a może i w Porębie) zawijał parowy holownik zbudowany w Niwce przez Anglika nazwiskiem Davny. Jednostka ta miała 25 m długości i 8 m szerokości, co świadczy o wielkości zasobów wodnych w owych czasach"
Chciałbym zaznaczyć że "A MOŻE" nie znaczy NAPEWNO.
Pierwsza połowa XX wieku to czasy gdy funkcjonowały jeszcze porty na Niwce i w Mysłowicach.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 lis 2014, 13:58 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Mam prośbę o wytłumaczenie poniższego tekstu... pochodzi z 1828 roku, chyba , że jego baza źródłowa była wcześniejsza.. zamieszczam go po przeczytaniu w dziale Konkursy informacji o Przemszy..


Załączniki:
rzeczki 1828.jpg
rzeczki 1828.jpg [ 136.77 KiB | Przeglądane 19052 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 28 lis 2014, 17:41 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 1415
Na przywoływanej już kilkakrotnie przeze mnie mapie geologicznej Zaręcznego z końca XIX w. rzeczywiście Biała Przemsza wpada po prostu do PRZEMSZY która dalej płynie do Wisły...


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 lis 2014, 14:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Czasami wyważa się już dawno otwarte drzwi
http://www.zegluga.wroclaw.pl/articles. ... cle_id=133

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 wrz 2020, 22:20 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 1241
Lokalizacja: Jura
Przetarg na budowę mostu, 1834 rok


Załączniki:
przetarg na budowę mostu, Dz.Rz.W.K.43, 1834 r..jpg
przetarg na budowę mostu, Dz.Rz.W.K.43, 1834 r..jpg [ 94.14 KiB | Przeglądane 12653 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 paź 2020, 08:42 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 1241
Lokalizacja: Jura
1927 rok


Załączniki:
Poświęcenie łodzi, Kurjer Zachodni. Bezpłatny Tygodniowy Dodatek Ilustrowany, 1927, nr 4.jpg
Poświęcenie łodzi, Kurjer Zachodni. Bezpłatny Tygodniowy Dodatek Ilustrowany, 1927, nr 4.jpg [ 85.45 KiB | Przeglądane 12578 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Teraz jest 28 mar 2024, 12:32


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 47 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL