Jurajskie Forum Dyskusyjne
http://forumjurajskie.pl/

Smoleń
http://forumjurajskie.pl/viewtopic.php?f=1&t=4143
Strona 1 z 16

Autor:  mlody [ 06 maja 2010, 19:06 ]
Tytuł:  Smoleń

Ostatnio wkręciła się w ręce( skaner) pocztówka z serii zamków wydanej przez PTK przed I WŚ.
Inne z tej serii są bardziej znane. Ta zwróciłą moją uwagę z kilku powodów.
Po pierwsze- jest to widok ruin zamku i wzgórza tuż przed I(WŚ).
Po drugie- przykuło moją uwagę ogrodzenie z chojaków
u podnóża wzgórza zamkowego( prawdopodobnie ogródek).
Po trzecie- opis pocztówki bulwersujący z pewnością znawców a stanowiący doskonały przykład
niewiedzy albo pochopnego korzystania z przypadkowego info( to doskonały przyczynek do wielu dyskusji na forum)

Załączniki:
Smoleń1.jpg
Smoleń1.jpg [ 104.96 KiB | Przeglądane 15707 razy ]
opis.jpg
opis.jpg [ 43.31 KiB | Przeglądane 15707 razy ]

Autor:  alkosander [ 07 maja 2010, 09:42 ]
Tytuł:  Smoleń

Wpiszcie sobie w Google słowa smoleń boner i zobaczycie co się dzieje. "Ludzie jedzcie g... Miliony much nie mogą się mylić!" :mrgreen: Temat "Bonerowie w Smoleniu" gryzł mnie od dawna. Moje ustalenia brzmią tak: http://www.jura-pilica.com/?bonerowie-na-smoleniu,267 Na wszelki wypadek zostawiam sobie jednak 1%... nie,może lepiej będzie zostawić 5% niepewności :wink: Nie ma ludzi nieomylnych. Mylą się nawet autorytety. Kupiłem niedawno monografię rodu Wiśniowieckich.To kilkaset stron bardzo rzetelnych informacji ale autorka nie ustrzegła się błędu pisząc,że Stanisław Warszycki żeniąc się z Heleną Wiśniowiecką był właścicielem Ogrodzieńca. Podejrzewam,że zadziałało automatyczne skojarzenie Warszycki-Ogrodzieniec.Dzisiaj kiedy Ogrodzieniec "przywłaszczył sobie" Warszyckiego mało kto kojarzy kasztelana z Pilicą. Tymczasem Pilicę wniosła mu w wianie wspomniana Helena w roku 1631 a dobra ogrodzienieckie nabył dopiero w roku 1669. Warto również wiedzieć,że Helena nie żyła już wtedy od dziewięciu lat więc pisanie "...Ogrodzieniec nabył kasztelan Warszycki,mąż Heleny Wiśniowieckiej.." jest trochę bez sensu a nazywanie Heleny Panią na Ogrodzieńcu... :roll: Przez proste skojarzenie opowieść o słynnym laniu,które kasztelan sprawił małżonce i służącej należy wykluczyć z opowieści o ogrodzienieckim zamku.Warto wiedzieć,że w chwili ślubu Warszycki bardziej był mężem swojej żony niż wielkim kasztelanem. To żona wniosła mu w wianie olbrzymie dobra.W 1633 roku,odwiedzając Pilicę, Albrecht Radziwłł stwierdził z przekąsem że tak wielka fortuna nie trafiła w godne ręce. Wiele jest informacji o których można napisać:
Cytuj:
doskonały przykład niewiedzy albo pochopnego korzystania z przypadkowego info
Warto o tym pamiętać zanim po ctrl+c wciśnie się ctrl+v :mrgreen:

Autor:  alkosander [ 07 maja 2010, 15:28 ]
Tytuł:  Smoleń

p.s. Zdjęcie z widokówki Młodego jest co najmniej o kilka lat starsze niż to wynika z daty na niej ręcznie napisanej.Identyczne ujęcie ilustruje artykuł o Smoleniu w czasopiśmie "Ziemia" z roku 1911.

Załączniki:
Smoleń_1911.jpg
Smoleń_1911.jpg [ 21.26 KiB | Przeglądane 15607 razy ]

Autor:  mlody [ 07 maja 2010, 16:19 ]
Tytuł:  Smoleń

Na skanie jest data wysłania pocztówki a nie zrobienia fotki. Wcale nie zdziwiłoby mnie, gdyby fotka w Ziemi była ta sama co wykorzystano do pocztówki. W końcu i to i to- to PTK.
I wcale nie zdziwiłbym się gdyby foto było zrobione wtedy gdy:
W dniach 15-16 maja 1910 r. wycieczka taka z Warszawy przyjechała pociągiem do Zawiercia, skąd udała się do źródeł Warty oraz do Podzamcza i Pilicy, gdzie nocowano w pałacu Arkuszewskich. Opis tej wycieczki znajdziemy w „Ziemi”,

Autor:  alkosander [ 07 maja 2010, 18:02 ]
Tytuł:  Smoleń

Zamek był często fotografowany.W tym numerze ciekawsze jest zdjęcie smoleńskiego dworku.To duża rzadkość. Widać spore różnice w stosunku do stanu dzisiejszego.

Załączniki:
Smoleń_dworekM.jpg
Smoleń_dworekM.jpg [ 33.37 KiB | Przeglądane 15585 razy ]
Smoleń_dworekA.jpg
Smoleń_dworekA.jpg [ 60.22 KiB | Przeglądane 15585 razy ]

Autor:  mlody [ 07 maja 2010, 18:15 ]
Tytuł:  Smoleń

O dworku z wbc już wspominałem przy innej okazji ale kontynuuj.

Autor:  alkosander [ 07 maja 2010, 19:09 ]
Tytuł:  Smoleń

To tylko przy okazji :) Pamiętam,że było zdjęcie dworku na Forum ale nie pamiętam czy takie czy inne. Inne ujęcie można zobaczyć w NAC. Dzisiaj przy okazji wizyty w Empiku z ciekawości zerknąłem do jurajskich przewodników [tych książkowych a nie tych żywych :mrgreen: ] Coraz ciekawsze rzeczy można przeczytać. Dowiedziałem się na przykład ,że Padniewski budował równocześnie dwie rezydencje - pałac w Pilicy i renesansowy zamek na Smoleniu :roll:

Autor:  mlody [ 07 maja 2010, 19:46 ]
Tytuł:  Smoleń

Jak już jesteśmy przy dworku.
Alkosander kupuje książki przez internet i jak nieraz pisze z różnym skutkiem. Kiedyś to w Pilicy była księgarnia i to jedna z pierwszych albo pierwsza znana na Jurze. Jej właścicielami byli Hubiccy. Alkosandra jeszcze wtedy w Pilicy nie było to i z czytelnictwem było cienko. Przenieśli się więc do Zawiercia ( to było w czasach kiedy ilość piśmiennych w Zawierciu przewyższyła już liczbę piśmiennych w Pilicy) i tutaj z powodzeniem prowadzili księgarnię a nawet byli wydawcami między innymi pocztówek z Zawierciem na obrazku i nie tylko..

Autor:  alkosander [ 07 maja 2010, 21:51 ]
Tytuł:  Smoleń

Za moich czasów też była księgarnia.Jak każda forma ówczesnego handlu wymagała tak zwanych znajomości.O tej pierwszej księgarni i wypożyczalni prowadzonej przez Hubickiego można przeczytać w dawnych rocznikach Gazety Kieleckiej oraz w książce o generale Hubickim.Nie są to teksty pochlebne dla Piliczan,którzy niezbyt się do lektury garnęli i to nie tylko ze względu na niepiśmienność :wink:

Autor:  alkosander [ 08 maja 2010, 18:40 ]
Tytuł:  Smoleń

Początki historii zamku Pilcza czyli dzisiejszego Smolenia są niejasne. Można je zawrzeć w jednym wyrazie: byćmożehipotetycznieprawdopodobniechyba :mrgreen: Próbowałem trochę uporządkować wiadomości o tym okresie http://www.jura-pilica.com/?zamek-pilcza-(smolen),73 jednak nie gwarantuję,że wszystko co napisałem jest wiarygodne :mrgreen:

Autor:  mlody [ 23 maja 2010, 13:59 ]
Tytuł:  Smoleń

Pocztówka z linku pasuje do tematu tego i I WŚ
http://www.wielkawojna.az.pl/galeria13.php?nr=8
galeria następna to dla miłośników militarii z IWŚ
http://www.wielkawojna.az.pl/museum%20in%20Wien.html

Autor:  alkosander [ 23 maja 2010, 16:55 ]
Tytuł:  Smoleń

Więcej o obrazie z pierwszego linku i o jurajskim epizodzie jego twórcy: http://www.jura-pilica.com/?wojciech-kossak,209
W galerii, której namiary podałeś jest jeszcze jeden jurajski akcent: http://www.wielkawojna.az.pl/galeria13.php?nr=7 To nieistniejąca kapliczka w Rodakach,którą Kossak przedstawił na co najmniej trzech obrazach.

Autor:  u469 [ 23 maja 2010, 17:42 ]
Tytuł:  Smoleń

Witam.
Fajne, fajne, nota bene pocztówka z pierwszego linku młodego jest w naszej książce.
Pozdrawiam.

Autor:  mlody [ 23 maja 2010, 19:20 ]
Tytuł:  Smoleń

Nie chodzi o to: kto pierwszy i gdzie? :P
Pod linkiem pocztówka w pełnej krasie.
Jeżeli chodzi o widoczek to wiadomo,że powstał on później już po bitwie no i autoportret.
Patrząc na widoczek i porównując go z wcześniejszą fotką X 2 to wychodzi mi na to, że W.K. był pierwszym miłośnikiem jurajskich ruin i skał, który podjął drastyczne działania zmierzające do odkrzaczania Jury( był więc pionierem takich działań) :lol:
Jerzy Roś (przewodnik turystyczny, kustosz muzeum PTTK w Olkuszu) wydał książkę zatytułowaną „Nieznany ślad Wielkiej Wojny (Rodaki Olkuskie 1914)”, w której prezentuje hipotezy dotyczące powstania obrazów.
Pocztówka którą warto odszukać
WOLBROM z wojny 1914-16 r. Cmentarz w lesie. – Nakł.
R.Cisłowskiego w Wolbromiu [1916] ; czarno-biała (F 224)
Muzeum Świętokrzyskie.

Autor:  alkosander [ 23 maja 2010, 20:51 ]
Tytuł:  Smoleń

Cytuj:
Nie chodzi o to: kto pierwszy i gdzie? :P
Komu o to chodzi? :shock:
Książkę p.Rosia mam i znam.Autor pisze o dwóch obrazach kapliczki w Rodakach.W książce na jednym obrazie w prawym dolnym rogu jest zabity koń ,na drugim w tym miejscu siedzi rosyjski żołnierz.Różnią się nieco postacie żołnierzy siedzących pod kapliczką Ja znam trzy obrazy Kossaka z kapliczka w Rodakach ale wcale się nie zdziwię jak ktoś dorzuci znajomość czwartego bo Wojciech Kossak znany był z masowej "produkcji". Ten trzeci to olej na tekturze,obraz sporo mniejszy od poprzednich i namalowany w kilka lat po poprzednikach,w 1918 roku.Ze względu na niewielki wymiary są na nim tylko postacie pod kapliczką ale w zupełnie innym układzie.Dwaj żołnierze nie udzielają sobie pomocy lecz leżą koło kapliczki.

p.s Kossak namalował jeszcze kilka jurajskich tematów,które niestety znam tylko "ze słyszenia".

Strona 1 z 16 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/