Teraz jest 24 paź 2019, 01:38




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 116 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 wrz 2014, 18:26 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2098
Lokalizacja: Łeba
Przyznam, że miałem dziś farta. Poznałem kilka znamienitych w regionie osobistości. m.in. Mirosława Zwolińskiego - historyka - regionalistę z Częstochowy. Oprócz tego ustaliłem, że przed rokiem 1878 mur stał - bez podwyższeń za Raczyńskich - na odcinku między narożnikiem północno-zachodnim, a bramą zachodnią. To już jest coś :mrgreen:
Natomiast jeśli chodzi o zdjęcie z Kreczmańskiego to muszę się przyznać do porażki :cry: To co określiłem jako bramę zachodnią to tylko zespół ostańców wapiennych, które ją przesłaniały. Widziałem dziś oryginalne zdjęcie - dzięki uprzejmości - a potem polazłem do posiadłości Michalików i dowiedziałem się, że owszem - były i całkowicie zasłaniały mur, ale w pewnym momencie historycznym budulec dla stodół był ważniejszy...

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 20 wrz 2014, 23:22 

Dołączył(a): 08 kwi 2012, 21:33
Posty: 3
Mam pytanie z "innej beczki": czy w dworku Krasińskich obok pałacu w latach 20-sto lecia międzywojennego (albo i wcześniej) ktoś mieszkał (nazwiska), czy był on wykorzystywany na inne cele niż mieszkalne ? Może ktoś ma wiedzę na ten temat :?:


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 wrz 2014, 23:26 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2098
Lokalizacja: Łeba
miło czytać autora Dworu w Siedlcu :!: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 21 wrz 2014, 10:34 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2098
Lokalizacja: Łeba
Poczytałem i podzwoniłem, ale niewiele zyskałem :cry:
Faktycznie dwudziestolecie międzywojenne to brak jakichkolwiek informacji w w/w kwestii
Oficjalnie wg przewodników i informatorów - Prezydent RP Ignacy Mościcki ZWIEDZAŁ dworek Krasińskich w 1932 roku, ale jest to prawdopodobnie nadinterpretacja.
Wg jednego z moich autorytetów w tym regionie - dworek zamieszkiwał jeden z zarządców syropiarni.

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 wrz 2014, 18:10 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2098
Lokalizacja: Łeba
Mapa, którą zamieścił markpm pochodzi z 1941, ale wiadomo, że materiały służące do budowy map zbiera się latami. adam26 zapytał o dworek Krasińskich w okresie międzywojennym i nie ma w tej sprawie nic konkretnego. W 1952 roku dworek spłonął. Czyżby palił się dwa razy :?: Jeden z pilotów strąconego 1 września 1939 samolotu, nie mogąc wrócić na lotnisko w Zrębicach błąkał się po okolicy na rowerze bez siodełka i m.in. trafił do pałacu złotopotockiego. ( jak znajdę link do tego opowiadania - natychmiast zamieszczę). W każdym razie zastał płonące zabudowania wokół pałacu, zwęglone zwłoki ludzkie i zimną jajecznicę w zniszczonym dworku, której mimo głodu nie zdołał przełknąć. A zatem dworek stał, ale nie nadawał się do zamieszkania.
Podobno Niemcy po bitwie janowskiej eksmitowali hrabinę Raczyńską właśnie tam, ale czy na pewno?

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 wrz 2014, 19:04 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2098
Lokalizacja: Łeba
Oczywiście nieco namieszałem :oops: chevrolet, a nie rower, który był później, nie 1 września, a 2-iego...reszta mniej więcej się zgadza... zmieniałem post ale nie zdążyłem dodać linka...
www.txt-atrium.pl/amaksymowicz/56098.html

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 wrz 2014, 21:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sty 2014, 21:23
Posty: 36
Rybak napisał(a):
Jeden z pilotów strąconego 1 września 1939 samolotu, nie mogąc wrócić na lotnisko w Zrębicach błąkał się po okolicy na rowerze bez siodełka i m.in. trafił do pałacu złotopotockiego. ( jak znajdę link do tego opowiadania - natychmiast zamieszczę). W każdym razie zastał płonące zabudowania wokół pałacu, zwęglone zwłoki ludzkie i zimną jajecznicę w zniszczonym dworku, której mimo głodu nie zdołał przełknąć.


Niestety, opisane wydarzenia związane z pałacem Raczyńskich nie znajdują potwierdzenia w faktach.
Mam wrażenie że już kiedyś o tym dyskutowaliśmy Rybak, inne forum i inny nick: Pikasiak...

jacobs


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 wrz 2014, 22:07 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2098
Lokalizacja: Łeba
Myślę, że to jednak pomyłka :mrgreen: a w kontekście pilota - dlaczegóż jego zeznanie miałoby być fałszywe?

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 wrz 2014, 22:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sty 2014, 21:23
Posty: 36
Rybak napisał(a):
Myślę, że to jednak pomyłka :mrgreen: a w kontekście pilota - dlaczegóż jego zeznanie miałoby być fałszywe?


Myślę że jednak nie pomyłka...

Co do pilota: ponieważ wspomnienia owe nie mają potwierdzenia w faktach, nie potwierdzają je także inne źródła co w przypadku badań historycznych jest bardzo ważne.

Czytając te wspomnienia mam wrażenie że człowiek znajdował się w innym miejscu, być może nawet w okolicy.

Zwracam uwagę na określenie "zabudowania dworskie", w okolicy znajduje się ich całkiem sporo.

jacobs


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 kwi 2017, 17:17 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2098
Lokalizacja: Łeba
Mam pytanie. Skąd Raczyńscy brali cegłę. Taką białą. Lub szarą jak kto woli. Czy w okolicach Złotego Potoku początkiem ubiegłego wieku działała jakaś cegielnia?

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 kwi 2017, 07:32 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2098
Lokalizacja: Łeba
Zanim padnie tu odpowiedź na moje poprzednie pytanie, chciałbym niejako nawiązując zapytać o to słowo, które zaznaczyłem strzałką. Transliterując brzmi ono "saraj" i oznacza "szopy" , "stodoły". Mapa jest z 1909 roku................. :?:


Załączniki:
YnM.jpg
YnM.jpg [ 63.89 KiB | Przeglądane 2074 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 kwi 2017, 08:11 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 829
Na mojej starej, przedwojennej mapie w tym miejscu jest napis "Fw." co oznacza "folwark". Czyli wszystko się zgadza, tłumaczenie które znalazłeś jest poprawne.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2017, 08:24 

Dołączył(a): 08 lut 2005, 10:43
Posty: 8325
Lokalizacja: Włodowice
Smar był szybszy - folwark, czworaki, stodoły pewnie też czyli wszystko się zgadza.

_________________
JuraPolska.com - z nami poznasz Jurę - usługi przewodnickie, wycieczki piesze, rowerowe po Jurze K-Cz; spływy kajakowe Pilicą, Liswartą, Nidą.
Kajakiem, pieszo, rowerem między Wartą, Nidą i Pilicą - blog wycieczkowy.
Towarzystwo Jurajskie


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 kwi 2017, 09:46 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 2098
Lokalizacja: Łeba
To gdzie jest dworek Dzierżykraja-Morawskiego zbudowany w 1905?

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 kwi 2017, 12:38 

Dołączył(a): 08 lut 2005, 10:43
Posty: 8325
Lokalizacja: Włodowice
Na mapie ładnie wszystko widać - po lewej stronie Alej Klonowej (mając pałac za plecami), czyli tam gdzie długi budynek mieszkalny wzdłuż drogi Janów-Żarki, tam gdzie Stajnia Wiking.

_________________
JuraPolska.com - z nami poznasz Jurę - usługi przewodnickie, wycieczki piesze, rowerowe po Jurze K-Cz; spływy kajakowe Pilicą, Liswartą, Nidą.
Kajakiem, pieszo, rowerem między Wartą, Nidą i Pilicą - blog wycieczkowy.
Towarzystwo Jurajskie


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 116 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona

Teraz jest 24 paź 2019, 01:38


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:
cron

Zgodnie z nowelizacją prawa telekomunikacyjnego informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności


Strony współpracujące:

JuraPolska    Towarzystwo Jurajskie    Jurajska Informacja Turystyczna    Jura-Pilica.com    Związek Gmin Jurajskich

Jaskinie Jury    Jurajska Strona Alferka    Ojcowski Park Narodowy - informator turystyczny

it-jura.pl    Jurajski Serwis Turystyczny    jura.eko.org.pl   Informator Turystyczny Ojcow.pl   JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


Wydawnictwo

Zamek

Towarzystwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze

Malamuty w Potrzebie


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL