Teraz jest 08 paź 2024, 06:01




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 kwi 2013, 17:50 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3382
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce/Bardo
Otwieram temat, który mam nadzieję znajdzie więcej chętnych do rozmowy, niż moje wcześniejsze propozycje. Zbieram wszystkie informacje na temat dróg, które już nie istnieją, zmieniły się fragmentarycznie. Oczywiście mam na myśli głównie trakty bite, trakty pocztowe, drogi zimowe itd. Standardy dróg zmieniały się w zaborze rosyjskim wraz z rozwojem technologii i rozwojem przemysłu. Jak zwykle interesuje mnie zakres gmin Olsztyn, Niegowa, Żarki :mrgreen:

_________________
Maciej Rodziewicz


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 kwi 2013, 19:41 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3382
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce/Bardo
Nie ukrywam, że najbardziej interesują mnie : Gościniec Mirowski - droga, która stopniowo traciła na znaczeniu, by dziś stać się droga polną. Stare trakty między Janowem i Żarkami. 46-tka od Janowa do Bystrzanowic. Oprócz tych odcinek Kotowice - Mirów ( kiedyś ważniejsza była droga równolegle na wschód, Siedlec - Trzebniów, Trzebniów - Czatachowa, Gorzków - Bystrzanowice. Postaram się w najbliższym czasie zamieścić fragmenty znanych mi map.

_________________
Maciej Rodziewicz


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 kwi 2013, 20:29 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 1428
Ale jakie konkretnie informacje Cię interesują?
Mam mapę z ... 1939-1945 (polski podkład z niemieckimi dodatkami ostemplowana swastyką) arkusz 4629/1 Żarki NW i rzeczywiście na tej mapie droga ze Złotego Potoka do Bystrzanowic jest zaznaczona jako szosa II klasy, ta poniżej przez Hucisko jako "droga wiejska" a obecna do Gorzkowa i dalej Niegowej jako ... "droga gospodarcza" (gorsze są już tylko "ścieżki")


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2013, 17:08 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3382
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce/Bardo
Dziękuję za zainteresowanie. Na poczatek. Mapa Daniela Reymanna - niemieckich kartografów z lat 1806 - 1908


Załączniki:
lelów 2.png
lelów 2.png [ 307.5 KiB | Przeglądane 28717 razy ]

_________________
Maciej Rodziewicz
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2013, 17:09 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3382
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce/Bardo
i ten sam odcinek dziś


Załączniki:
lelow 7.png
lelow 7.png [ 308.04 KiB | Przeglądane 28716 razy ]

_________________
Maciej Rodziewicz
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2013, 17:13 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3382
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce/Bardo
Co spowodowało, że droga ta straciła na znaczeniu? Kiedy dokładnie to się stało? Od świadków pamiętających okupację, wiem, że w czasie wojny wszyscy mieli kłopoty z poruszaniem się po niej. Była nieprzejezdna.

_________________
Maciej Rodziewicz


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2013, 17:26 

Dołączył(a): 08 lut 2005, 10:43
Posty: 9196
Lokalizacja: Włodowice
Odpowiedź jest prosta lecz wiele osób obecnie nie zdaje sobie z tego sprawy - na naszych ziemiach pojęcie drogi to bardzo umowna sprawa. Często nie było ściśle wytyczonych traktów, lecz przebieg ulegał naturalnej ewolucji, trwałe były tylko przejazdy przez większe miejscowości.

Do tego bezpośrednie porównywanie starych map ze współczesnymi dokładnymi mapami topograficznymi wymaga sporego "wyczucia" - to zupełnie inne podejście kartograficzne i inna skala generalizacji treści.

p.s.
Proszę nie pisać jednego postu pod drugim, przez 30 minut można użyć opcji edytuj

_________________
JuraPolska.com - z nami poznasz Jurę - usługi przewodnickie, wycieczki piesze, rowerowe po Jurze K-Cz; spływy kajakowe Pilicą, Liswartą, Nidą.
Kajakiem, pieszo, rowerem między Wartą, Nidą i Pilicą - blog wycieczkowy.
Towarzystwo Jurajskie


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 kwi 2013, 17:39 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3382
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce/Bardo
Rozumiem. Mimo wszystko jednak uważam, że fakt zmiany znaczenia danej trasy musi posiadać określone przyczyny. Jak już wcześniej sygnalizowałem interesuje mnie historia danych odcinków. Akurat w powyższym przypadku nastapiła utrata znaczenia, ale postaram się niebawem pokazać drogi, które zmieniały kształt między dużymi miejscowościami.
Chyba opanowałem funkcję "edytuj" :mrgreen:
Poniżej odcinek Czatachowa - Zawada. mapa kwatermistrzostwa Królestwa Polskiego 1839. Droga z Czatachowy przechodzi do Zawady przez skrzyżowanie z traktem Janów - Żarki. Nie jest to zaskakujące?


Załączniki:
zawada.png
zawada.png [ 69.55 KiB | Przeglądane 28700 razy ]

_________________
Maciej Rodziewicz
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2013, 18:38 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 1428
Z tą "prostotą odpowiedzi" to tak nie do końca prawda :)
Fakt, że przed IIWŚ jedyną drogą w dzisiejszym rozumieniu była stara Katowice-Warszawa z nawierzchnią brukowaną cegłą klinkierową lub miejscami nawet asfaltem. Ale np. na "mojej" mapie są: szosy I klasy, szosy II klasy, "trakty lub drogi wzmocnione", drogi wiejskie i drogi gospodarcze. Umowne to mogły być co najwyżej te czwarte i piąte a nie pierwsze trzy kategorie. Podobnie nie widzę żadnych problemów w porównywaniu map "mojej" i tych Rybaka z dzisiejszymi :)


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2013, 18:49 

Dołączył(a): 08 lut 2005, 10:43
Posty: 9196
Lokalizacja: Włodowice
A mi się zdawało że mowa nie o XXw tylko o pierwszej połowie XIXw, a to tak troszkę inna sprawa, ale być może się mylę. To nie moja tematyka, są inni "spece" w tym zakresie, choć z drugiej strony coś tam o kartografii wiem :wink:

p.s.
spece w "" jako osoby głębiej zainteresowane tematyką, nie jako wątpliwość w wiedzę tychże oczywiście.

_________________
JuraPolska.com - z nami poznasz Jurę - usługi przewodnickie, wycieczki piesze, rowerowe po Jurze K-Cz; spływy kajakowe Pilicą, Liswartą, Nidą.
Kajakiem, pieszo, rowerem między Wartą, Nidą i Pilicą - blog wycieczkowy.
Towarzystwo Jurajskie


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 kwi 2013, 19:11 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 1428
W tytule wątku jest mowa o XIX wieku a nie tylko o pierwszej jego połowie :)
Przytoczyłem przykład z XX w bo choć "zbyt późny" to dobrze ilustruje on problem poruszony przez Rybaka :)
ps. "moja" mapa jest z pewnością XX wieczna bo była używana w czasie IIwojny ale jej wygląd (nie mówiąc o stanie :) ) sugeruje czasy wcześniejsze. Niestety nie ma na niej lub nie potrafię znależć daty. Jest jednak znacznie bardziej archaiczna np. od "przedwojennych" wojskowych map 1:100 000


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2013, 21:55 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3382
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce/Bardo
Tak naprawdę to przydałby się wykaz legend znaków topograficznych map z tego okresu. Postaram się takowy zdobyć. Na razie kolejna zagadka: Droga Szczekociny - Koziegłowy. Co to za droga w 1861 ???


Załączniki:
trakty.png
trakty.png [ 297.6 KiB | Przeglądane 28643 razy ]

_________________
Maciej Rodziewicz
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2013, 22:57 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3382
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce/Bardo
i dwie legendy wg Walczaka


Załączniki:
topo 1.png
topo 1.png [ 135.04 KiB | Przeglądane 28625 razy ]
topo.png
topo.png [ 251.53 KiB | Przeglądane 28625 razy ]

_________________
Maciej Rodziewicz
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 kwi 2013, 07:09 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 1428
A to ciekawe! Legenda "mojej" 1:25000 jest dokładnie taka jak cytowana wg Walczaka (co już zresztą widać było z cytowanych przeze mnie rodzajów dróg).
A to, że jedne drogi zyskiwały a inne traciły na znaczeniu pewnie wynika z tego że potrzeby się zmieniały (wiem, wiem - na razie to tautologia). Dla przykładu Jaśnie Pan wybudował drogę z pałacu do dworu (Złoty Potok - Bystrzanowice) by na bale lub karty do sąsiada było wygodnie zajechać (o kochance... pardon! wybrance nie wspominając). Ale chałup włościańskich w innym rejonie klucza dóbr przybywało skąd to tymże włościanom na pole czy jarmark bliżej innym traktem było. I w końcu gdy młody panicz wybrankę rzucił i za granicę wyjechał to ta pierwsza droga na znaczeniu zupełnie podupadła a drugą, tę używaną nieco wzmocniono i ta trwa do dzisiaj :)


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 kwi 2013, 08:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
Cytuj:
Droga Szczekociny - Koziegłowy. Co to za droga w 1861


Załączniki:
droga.jpg
droga.jpg [ 206.58 KiB | Przeglądane 28562 razy ]

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona

Teraz jest 08 paź 2024, 06:01


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL