Jurajskie Forum Dyskusyjne
http://forumjurajskie.pl/

Drogi Jury w XIX wieku
http://forumjurajskie.pl/viewtopic.php?f=1&t=5844
Strona 3 z 8

Autor:  Rybak [ 29 kwi 2013, 14:04 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Smar! Dzięki za zaangażowanie. W rejonie Czatachowy jest jednak jeszcze jedna droga, a wlaściwie jej brak 8) droga wchodząca na wprost do Zawady

Załączniki:
zawada.png
zawada.png [ 69.55 KiB | Przeglądane 8077 razy ]

Autor:  Rybak [ 29 kwi 2013, 14:46 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Pierwsze skojarzenie to błąd mapy. Ale 300 metrów to dużo. Może Zawada zmieniła swoje położenie. Ale wraz z sasiednim Jaroszowem? Dziwne. Przyjrzałem się całej drodze do Czatachowy, aż po dzisiejszą pustelnię i po drugiej stronie też jest inaczej niż było :D Ponadto krzyż w centrum stoi nie przy samej drodze, tylko głębiej w lesie , więc :?:

Załączniki:
krzyż w Czatachowej.png
krzyż w Czatachowej.png [ 117.7 KiB | Przeglądane 8068 razy ]
pustelnia dzis.png
pustelnia dzis.png [ 237.81 KiB | Przeglądane 8068 razy ]
pustelnia 1839.png
pustelnia 1839.png [ 69.42 KiB | Przeglądane 8068 razy ]

Autor:  Rybak [ 29 kwi 2013, 20:27 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

I jeszcze jeden eksperyment :mrgreen: strzałka pokazuje górkę za przystankiem PKS

Załączniki:
zawada 1839.png
zawada 1839.png [ 82.89 KiB | Przeglądane 8043 razy ]
Zawada dziś.png
Zawada dziś.png [ 17.62 KiB | Przeglądane 8043 razy ]

Autor:  Rybak [ 29 kwi 2013, 21:36 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

... i Bystrzanowice. wieś, która zniknęłą z powierzchni ziemi co spowodowało utratę znaczenia drogi na wschód

Załączniki:
Bystrzanowice 1839.png
Bystrzanowice 1839.png [ 98.12 KiB | Przeglądane 8035 razy ]

Autor:  smar [ 30 kwi 2013, 07:34 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Z tym "zniknięciem" Bystrzanowic to chyba przesada. Wg przytoczonych przez Ciebie danych w 1889 miały 55 domów("dymów") a w latach trzydziestych(?) XXw 62 ("moja" mapa). Nowe domy powstawały pewnie w północnej części wsi - bliżej dzisiejszej drogi - ale to nie tak, że cała wieś przeniosła się jak Majowie na nowe miejsce :)
Stara droga łączyła przede wszystkim pałac z folwarkiem (czytaj wymyśloną przeze mnie "legendę" :lol: ) a nowa Janów ze wsią i to ona właśnie była bardziej potrzebna. Poza tym stara droga na odcinku powyżej Hucisk dość stromo wspinała się i opadała przez masyw Łaziska podczas gdy "nowa" raczej omijała wszystkie większe wzniesienia.

Autor:  Rybak [ 30 kwi 2013, 09:46 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Trochę mnie poniosło... :P Przyznam, że Twoje wyjaśnienia mnie przekonują. Ale nalezy też dodać, że Raczyńscy odpuścili nieco swoje wschodnie rubieże, tym bardziej, że mieszkańcy Bystrzanowic w niedziele chodzili do parafii w Lelowie , a pocztę odbierali w Pradłach..

Autor:  Rybak [ 30 kwi 2013, 10:18 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Jeszcze na chwilkę powrót do linii Herbsko-Kieleckiej

Załączniki:
kusięta.jpg
kusięta.jpg [ 25.85 KiB | Przeglądane 7997 razy ]

Autor:  Rybak [ 01 maja 2013, 09:31 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

i jeszcze raz droga 793. trakt w 1839 i obecnie obok Stawu Zielonego

Załączniki:
Kołaczew.png
Kołaczew.png [ 22.59 KiB | Przeglądane 7939 razy ]
Kolaczew 1839.png
Kolaczew 1839.png [ 198.68 KiB | Przeglądane 7939 razy ]

Autor:  Rybak [ 01 maja 2013, 11:55 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Krzyż przy 46-tce na wysokości Skowronowa stoi bez nijakiego wytłumaczenia.. może powód jest taki:

Załączniki:
Pabianice.png
Pabianice.png [ 189.56 KiB | Przeglądane 7917 razy ]
Falowa.png
Falowa.png [ 18.83 KiB | Przeglądane 7917 razy ]

Autor:  smar [ 01 maja 2013, 12:36 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Co do "kieleckiej" linii kolejowej na odcinku Kusięta-Częstochowa to została ona przełożona na początku lat pięćdziesiątych XXw w związku z rozbudową Huty Częstochowa o część "mirowską" (szukałem jakiegoś źródła na podparcie się ale tak na szybko to nie znalazłem)
Natomiast przebudowy w Rezerwacie Parkowe zaczęły się za Krasińskich po 1852 roku kiedy zaczęły powstawać piersze stawy. Dalsze - związane z hodowlą pstrągów - powstawały po 1881 roku z inicjatywy Michała Girdwojna. W starym przewodniku Zinkowa natrafiłem też na wzmiankę o interesującej Cię drodze:
"Karol [Raczyński] posiadał dobra złotopotockie od 1903 r. aż do ostatnich lat przed IIwśw. Spowodował on wybudowanie drogi z Żarek do Janowa ..."

Autor:  Rybak [ 01 maja 2013, 21:13 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Dziękuję :D odwdzięczam się nastepującą notką.. (choć w zanadrzu mam coś jeszcze :wink: )

Załączniki:
syropiarnia.png
syropiarnia.png [ 93.37 KiB | Przeglądane 7875 razy ]

Autor:  Rybak [ 02 maja 2013, 19:15 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

sorry za słabą rozdzielczość..

Załączniki:
kal. cz..png
kal. cz..png [ 119.38 KiB | Przeglądane 7829 razy ]

Autor:  Rybak [ 03 maja 2013, 20:36 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Specjalnaja Karta Jewropejskoj czasti Rosji 1865-1871

Załączniki:
1865-71.png
1865-71.png [ 205.76 KiB | Przeglądane 7764 razy ]

Autor:  Rybak [ 04 maja 2013, 09:07 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Chyba zadaję zbyt trudne zagadki.... :cry: Jeśli na mapie jest linia Iwanogrodzko-Dabrowska, to decyzja o jej budowie zapadła 10 lipca 1881, a pierwszy pociąg przez Olkusz pojechał w 1883. Plany jej budowy powstały w 1875. Mapa ma jednak inne datowanie...ech...

Autor:  smar [ 09 maja 2013, 07:04 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Apropos projektowanej lini kolejowej-bocznicy koło Janowa to w znalezionym w necie "Przewodniku po Częstochowie i okolicy" z 1909r znalazłem takie zdanie:
"Z wykończeniem projektowanej kolei żelaznej Częstochowa- Kielce, komunikacya ze Złotym Potokiem będzie łatwiejsza. Na szlaku projektowanym znajduje się stacya 'Złoty Potok', zkąd już do wsi będzie tylko 5 wiorst drogi kołowej, także szosy".
Pięć wiorst to trochę powyżej 5 km co wskazywałoby, że stacja była projektowana w miejscu gdzie ostatecznie powstała :)

Strona 3 z 8 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/