Jurajskie Forum Dyskusyjne
http://forumjurajskie.pl/

Drogi Jury w XIX wieku
http://forumjurajskie.pl/viewtopic.php?f=1&t=5844
Strona 4 z 8

Autor:  Rybak [ 12 maja 2013, 09:00 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

To co powiem, to z całą pewnością teoretyczna spekulacja: Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska na odcinku do Kielc powstała w półtora roku. Nie jestem pewien, czy można to zrobić tak szybko. Myślę , że Rosjanie dużo wcześniej mieli przygotowane nasypy lub fragmenty torów. Myślę też, że jest różnica między terminami "zbudowanie" a "oddanie do ruchu pasażerskiego". Smar: stacja w Juliance na pewno powstała zgodnie z planem, ale może jednak linia zbudowana :?: w 1855 ZMIENIŁA swój kształt i została dostosowana do ruchu pasażerskiego.

Autor:  Rybak [ 14 lip 2013, 11:47 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Jeszcze fragment mapy z 1925 dotyczący okolicy obecnego przystanku PKS Czatachowa

Załączniki:
Czatachowa - Zawada 1925.png
Czatachowa - Zawada 1925.png [ 188.62 KiB | Przeglądane 9493 razy ]

Autor:  budzisko [ 24 lis 2013, 19:06 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Rybak napisał(a):
Dziękuję za zainteresowanie. Na poczatek. Mapa Daniela Reymanna - niemieckich kartografów z lat 1806 - 1908


czy ktoś się orientuje, do czego odnosi się oznaczenie "czyzowski" w prawym dolnym rogu tego wycinka mapy Raymana? na żadnej innej mapie nie spotkałem go więcej.

Autor:  Rybak [ 24 lis 2013, 19:29 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Chodzi o "Czyżowski młyn" u zbiegu Halszki i Białki. Ale przyznam, że mnie zaskoczyłeś. Nie znam chwilowo historii tego miejsca...

Autor:  Rybak [ 25 lis 2013, 18:18 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Nie jest to, co prawda odpowiedż w temacie, ale wyjątkowo - cytat z "Lustracji Województwa Krakowskiego 1789. "25 pażdziernik 1774 - Stanisław August, król polski, potwierdza Janowi i Zofii Czyżowskim przywilej na młyn we wsi Staromieście"

Autor:  Rybak [ 21 lut 2014, 18:53 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Podobno na rondzie w Olsztynie stoi kamień , na którym widnieje data ukończenia budowy obecnej drogi nr 46. Jeśli ktoś z Was przejeżdża tamtędy, mógłby ustalić , który to był rok?

Autor:  budzisko [ 21 lut 2014, 19:53 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

wielkie dzięki rybakowi za pomoc. :)
jestem pod wrażeniem wiedzy, dociekliwości i znajomości źródeł.

i jeszcze małe pytanko:
czy lustracye klucza sławkowskiego są już gdzieś dostępne zdigitalizowane

Autor:  Michał [ 21 lut 2014, 20:04 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Rybak napisał(a):
Podobno na rondzie w Olsztynie stoi kamień , na którym widnieje data ukończenia budowy obecnej drogi nr 46. Jeśli ktoś z Was przejeżdża tamtędy, mógłby ustalić , który to był rok?


Nie podobno tylko jak najbardziej taki obelisk tam tkwi, poniżej fotka z sierpnia 2011r.

Obrazek

Autor:  Rybak [ 28 lut 2014, 21:06 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Dziękuję za zdjęcie obelisku z Olsztyna :!:
Poniżej stary trakt w Ostrężniku. Za gajówką w stronę Siedlca. Proszę nie patrzeć na piaszczystą drogę po lewej, ale na garb po prawej, idealnie wykierowany w stronę Trzebniowa. Machnąłem zdjęcie zanim go wykopią i zrobią kolejną asfaltową ścieżkę...

Załączniki:
trakt ostr.png
trakt ostr.png [ 314.68 KiB | Przeglądane 9112 razy ]

Autor:  alkosander [ 01 mar 2014, 06:52 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Dlaczego to garb miałby być traktem? Poruszające się pojazdy tworzą koleiny. Naruszona wierzchnia struktura gleby,pozbawiona roślinności, była bardziej narażona na destrukcję przez zjawiska atmosferyczne a tym samym bardziej podatna na odkształcenia. Im starszy trakt tym większym wgłębieniem powinien biec zwłaszcza,że wypychana przez pojazdy ziemia powinna odkładać się na brzegach powiększając tworzące się zagłębienie. Widać to na przykładzie używanych przez wieki polnych dróg,które biegną zazwyczaj mniejszymi lub większymi zagłębieniami.

Autor:  Rybak [ 01 mar 2014, 08:46 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Ten garb JEST fragmentem traktu :D Sprawdzałem to już kilka lat temu. Teraz zrobiłem zdjęcie.
Generalnie zgadzam się z Tobą Alkosandrze. Ale ten garb ma po obu stronach kamienne krawędzie i w środku jest utwardzony.
Swoją drogą wielokrotnie zastanawiałem się dlaczego ludzie wybierali obrzeża traktów, jeśli ruch po nich nie był intensywny.. Podobna sytuacja wystąpiła między Ostrężnikiem, a Czatachową. Obecna asfaltowa droga biegnie na miejscu traktu, a ludzie wcześniej chodzili zazwyczaj ścieżką głębszą, po jego lewej stronie (patrząc na mapę).

Autor:  Rybak [ 30 sie 2014, 09:37 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

"Trakt bity drugiego rzędu" - tak w XIX wieku nazywała się droga Częstochowa - Szczekociny. Czy ktoś z Was czytał lub słyszał o jej przebudowie w okresie międzywojennym. Dzięki zdjęciu Michała wiemy już, że odcinek Częstochowa - Olsztyn został oddany w 1927. a dalej? z relacji osób, które przeżyły wrzesień 1939 wiem, że droga za Janowem była wtedy kompletnie nieprzejezdna...

Autor:  Rybak [ 22 lis 2014, 23:46 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Pod Wolbromiem - gdzieś na wysokości Podlesic Drugich - na linii kolejowej znajduje się dość dziwna konstrukcja. Mianowicie - tor kolejowy rozgałęzia się , tworzy swego rodzaju "wyspę" - stoi tam kilka domostw - i nieco dalej znów się łączy z "kolegą". Czy ktoś zna przyczynę tego zjawiska?

Autor:  jago [ 23 lis 2014, 10:30 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Może mijanka cżęsto stosowany zabieg przy jednotorowych liniach kolejowych

Autor:  Rybak [ 23 lis 2014, 10:50 ]
Tytuł:  Drogi Jury w XIX wieku

Tam są w sumie trzy tory i mijanka nie jest potrzebna. co ciekawe ten dolny odcinek łukowaty, powstał wcześniej

Załączniki:
podl 2.jpg
podl 2.jpg [ 100.12 KiB | Przeglądane 8273 razy ]

Strona 4 z 8 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/